Možná si vzpomínáte na nedávný článek Proč jsem vrátil iPad, který napsal Peter Bregman.
iPad je zkrátka příliš ****dobrý**. Vše na něm jde lehce. Má podobné – snad stejné – vlastnosti, za které obdivujeme iPhone. Naprosto nezáleží na absenci Flashe. Uživatelé jej rádi používají. Vše jim jde až pod nos. Nové podcasty, filmy z iTunes – až jde slyšet ono WoW (které jste měli slyšet u Windows Vista). iPad je **konzum. Nemyslím to jako dysfemismus, ale jinak iPad označit nelze. Leštěná spotřeba obsahu. Také proto jej Peter Bregman _(i jiní) _vrátil. S iPadem pouze spotřebováváte obsah. Klávesnice není příliš vhodná na psaní _(dokud nedokoupíte externí), _foťák vůbec nemá a další možnosti tvorby jsou spíše sporadické ((neříkám, že nemožné – existuje několik aplikací pro vytváření hudby apod.)). A to je vlastně filosofie Apple, jakožto západní společnosti. Spotřeba.
Jak mohly být věci jiné?
** **V roce 2009 Microsoft ohlásil, že pracuje na svém tabletu Microsoft Courier. Už z úvodního dema bylo jasné mnoho problémů a konceptů, které by mu srážely použitelnost, což je nejspíše důvod, proč jej nikdy nedokončil.
Všimněte si však obrovského rozdílu oproti iPadu – nepočítá se až tak s konzumací, avšak s vytvářením. Nejen, že Courier vám dává nástroje pro vytváření, ale dokonce vás jemně postrkuje k vytváření. Píšete vše vlastním písmem. Úkoly netvoříte kliknutím na ikonku, ale obtažením obsahu do rámečku. Možná vám to tak nepřijde, ale je to skutečně obrovský rozdíl oproti iPadu ((Více v dalším videu o MS Courier))
Co na to kreativita?
Možná znáte tento starší obrázek z Nielsenova článku o pravidlu 90-9-1:
Pouze malé procento (kolem 10%) uživatelů něco vytváří. 1% uživatelů je zodpovědné za 90% všeho obsahu.
S kreativitou v digitálním věku to není jednoduché – na jednu stranu ji zabíjí Ctrl+C – na druhé straně máme obrovské možnosti, které nám technologie zpřístupňuje. Lidé jsou velmi ovlivněni tím, jakou techniku používají. Pokud v 90. letech byl závislí především na svépomoci – existovalo velké procento hackerů, kteří si zkrátka poradili sami. Pokud dnes stojíme před iPadem, kterému jde o to, doručovat nám obsah – jaká společnost se rodí?
S iPadem ztrácíte nudu a volné chvilky. Všanc za to dáváte celou svou imaginaci. Není to jen přístup jednoho zařízení – iPad není zlý. Je to celé společenské směřování, které se urychlilo rozvojem techniky. Nemluvím o nonsensuálním spasení lidské rasy, před hnusným západním konzumem. Jde tady o filosofii Tvorby a Spotřeby.
Kdyby se prodával Courier a ne iPad – jaký by byl náš svět? Změnil by se poměr těch, co vytváří a těch, co jen konzumují? Soustavně by ve svém zařízení byli tlačeni k tvorbě – tvořili by více i mimo něj?
Potřebujeme změnit postoj k našim technickým hračkám a ony k nám – prostor pro kreativitu a pro hru nám již daly – teď jen stačí, aby nás nasměřovaly k tomu, abychom tvořili více.